tiistai 2. maaliskuuta 2021

Avaimet menestykselle - kilpaurheilun ja opiskelun yhdistäminen (Osa 1)

Tavoitteellinen kilpaurheilu ja opiskelu - onko näiden kahden yhdistäminen mahdollista? Ehdottomasti kyllä! Kilpaurheilun ja opiskelun yhdistäminen voi aluksi kuulostaa haastavalta. Toki omia haasteitaan se tuokin, mutta myös hyviä puolia on suuri määrä. Tavoitteellisuus, paineensietokyky sekä periksiantamattomuus ovat vain esimerkkejä urheilijan perusvahvuuksista, joita myös opiskelussa ja työelämässä tarvitaan. Tavoitteellinen urheilu opettaa ja antaa avaimia menestymiselle myös urheilun ulkopuolella. Kilpaurheilukokemuksesta on siis suuresti hyötyä. 
 
SM-tason kilpaurheilija saattaa viettää treenihallilla kolmesta neljään päivää viikossa harjoituksissa koulun jälkeen, joskus jopa enemmänkin. Opiskelu ja urheilu yhdistelmänä täyttävät päivät usein aamusta iltaan. Jokainen tarvitsee kuitenkin myös vapaa-aikaa palautumiselle sekä ystäville. Tässä kaksiosaisessa blogitekstissä pääset kuulemaan omakohtaisia kokemuksia sekä vinkkejä cheertanssin naisten edustusjoukkueen Ladies Dance Teamin urheilijoilta.

- - - - - - - -
  
20-vuotias Jenni Haanpää aloitti cheerleadingin ja cheertanssin jo ala-asteikäisenä mineissä vuonna 2012. Cheerleading -puolella Jenni eteni Spinelleistä junioreiden edustusjoukkueeseen Helmiin asti. Tanssipuolella hän eteni Zirkoneista junioreiden edustusjoukkueeseen Junior Dance Teamiin ja edelleen naisten edustusjoukkueeseen Ladies Dance Teamiin, jossa hän tanssii edelleen. Lisäksi Jenni on mukana myös HipHop Crew:ssa.
 
Minulla on oikeastaan aina kulkenut koulu ja urheilu käsikädessä, koska molemmat ovat olleet tärkeitä ja olen aina halunnut pärjätä kummassakin.
 
Urheilun ohella Jenni opiskelee parhaillaan Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa toista vuotta. Opinnot yliopistossa hän aloitti suoraan lukion jälkeen kirjoitettuaan ylioppilaaksi Kastellin urheilulukiosta.
 
Jennin mukaan haastavinta urheilun ja opiskelun yhdistämisessä on ollut vapaa-ajan löytäminen sekä arjen aikatauluttaminen. Lukiossa oppilaat voivat valita kurssit itse ja luoda itselleen sopivan lukujärjestyksen. Jenni kertoo, että tästä oli lukioaikoina suuresti apua, sillä hän kevensi lukujärjestystään kilpailukausille ja otti enemmän kursseja peruskuntokaudelle. Myös yliopistossa opiskelu on ollut melko vapaata ja päivät on voinut aikatauluttaa itse. Opiskelua on välillä voinut suorittaa jopa itsenäisesti. Joskus kuitenkin käy niin, että luennot ja treenit menevät oikeasti päällekkäin. Tällöin jommasta kummasta on vain joustettava. Jennin mielestä on tärkeää hyödyntää opiskeluun käytettävä aika tehokkaasti. Takarajojen asettaminen itselleen koulutehtävien suhteen on ollut hyvä keino saada asiat tehtyä.
 
Joukkueurheilussa urheilija joutuu olemaan tekemisissä useiden erilaisten ihmisten kanssa, myös stressaavissakin tilanteissa. Tämä auttaa Jennin mukaan sosiaalisuuden sekä ryhmätyöskentelytaitojen kehittymisessä. Kilpaurheilun kautta kehittyvät myös paineen- ja stressinsietokyky, joista on hyötyä opinnoissa. Urheilu opettaa käsittelemään vastoinkäymisiä ja epäonnistumisia paremmin, sillä treeneissä niitä sattuu vähän väliä. Vastoinkäymisistä opitaan ja yritetään uudestaan, eikä luovuteta! Vapaa-aikaakin löytyy, kun arjen aikatauluttaa mahdollisimman hyvin.
 
Mä oon itse pitänyt lauantait ihan puhtaasti vapaana kaikesta. Myös itselleen ja palautumiselle tulee varata riittävästi aikaa. Kaikesta selviää, kunhan pitää tavoitteet mielessä niin urheilun kuin opiskelujenkin suhteen!


Vasemmalla Jenni yliopiston opiskelijahaalareissa ja oikealla Junior Dance Teamin kanssa SM-kilpailuissa vuonna 2016. 

  
Kastellin urheilulukiossa toista vuotta opiskeleva Matilda Raappana on harrastanut cheertanssia yhteensä 7 vuotta. Lajin Matilda aloitti vuonna 2014 minien tanssijoukkueessa Zirkoneissa ja siirtyi myöhemmin junioreiden edustusjoukkueeseen Junior Dance Teamiin. Tällä hetkellä hän tanssii naisten edustusjoukkueessa Ladies Dance Teamissa. Vuonna 2020 Matilda oli mukana seurajoukkueessa harrastamisen lisäksi myös cheertanssin naisten maajoukkueessa.
 
Aika ei aina yksinkertaisesti riitä kaikelle, vaikka arjen aikatauluttaisikin hyvin.
 
Monesti koulua käyvän kilpaurheilijan on osattava tehdä kompromisseja ja laitettava asioita tärkeysjärjestykseen. Onneksi lähes kaikki on neuvoteltavissa opettajien ja valmentajien kanssa, Matilda kertoo. Yleensä niin opettajat kuin valmentajatkin pystyvät hyvän syyn vuoksi joustamaan poikkeuksellisissa tilanteissa. Lukiossa oppilailla on välillä oppituntien välissä hyppytunteja, jotka Matilda sanoo käyttävänsä hyödyksi tekemällä kotitehtäviä. Näin koulutehtäviä ei jää niin paljoa enää kotiin tehtäväksi. Jos läksyjä jää kotiin tehtäväksi, pyrkii hän tekemään ne ennen treeneihin lähtöä, jotta ilta jää täysin vapaaksi ja treenien jälkeen voi keskittyä vain nukkumaan menoon. Näin jaksaa jälleen seuraavana aamuna herätä kouluun! Jos treeneihin pitää lähteä suoraan koulusta, täytyy mukana olla riittävät eväät, jotka syödään matkalla treeneihin.
 
On osattava tehdä päätös, käyttääkö koulun jälkeen kaksi tuntia puhelimen selaamiseen vai koulutehtävien tekemiseen.
 
Matildan mukaan avain koulussa ja tavoitteellisessa urheilussa menestymiselle on aikataulutus sekä tietynlainen itsekuri käytettävissä olevan ajan hyödyllisen käytön suhteen. Vaikka aikataulutus on tärkeää, ei kuitenkaan pidä olla liian ankara itselleen. Välillä pitää olla välipäiviä, jolloin opiskelun ja urheilun voi unohtaa kokonaan. On hyvä välillä rentoutua, ja muuttaa aikataulua toiseksi, jos mieli tai keho sitä vaatii.
 
Elämä ei saa olla pelkkää suorittamista, siitä täytyy myös nauttia!
 
Urheilu opettaa tekemään töitä tavoitteiden eteen ja kehittää keskittymiskykyä, kärsivällisyyttä sekä pitkäjänteisyyttä. Matilda kertoo, että nämä taidot ovat todella tärkeitä myös opiskelussa: pitää keskittyä uuden oppimiseen, ja olla kärsivällinen.
 
Urheilun avulla saa helposti myös ajatukset pois opiskelusta ja opiskelun avulla saa ajatukset pois urheilusta. Siksi nämä kaksi tukevatkin toisiaan erittäin hyvin.

Matilda voitti Junior Dance Teamin kanssa pronssia EM-kilpailuissa Pietarissa vuonna 2019.

 
Jo yhdeksättä vuotta Ladies Dance Teamissa urheileva, 22-vuotias Hanna Nikula aloitti lajin vuonna 2012 ystävänsä innostamana. Myös valmennustaustaa Hannalta löytyy, sillä hän on aikaisemmin valmentanut minien tanssijoukkuetta Zirkoneita sekä junioreiden edustusjoukkuetta Junior Dance Teamia.
 
Olen aina yhdistänyt opiskelun ja urheilun, sillä olen koko kouluaikani harrastanut tavoitteellista kilpaurheilua.
 
Nyt Hanna opiskelee kolmatta vuotta Oulun yliopistossa kauppakorkeakoulussa. Hanna urheili naisten tanssijoukkueessa koko yläasteen sekä lukioajan, samalla yhdistäen myös valmentajan hommia mukaan. Vuonna 2018 hän oli myös mukana cheertanssin naisten maajoukkueessa. 
 
Hanna ei mielestään ole kokenut suuria haasteita koulussa käynnin ja tavoitteellisen urheilun yhdistämisessä. Hänen mukaansa opiskelut pitää aikatauluttaa ja suunnitella etukäteen, etenkin tenttien aikaan, jotta kaiken ehtii tehdä ajoissa. Toimivaksi hän on kokenut opiskelujen hoitamisen päivällä, jotta illaksi jää vapaa-aikaa rentoutumiseen. Hankalimmaksi vasta yliopistossa on osoittautunut ryhmätöiden teko iltaisin, kun hän on itse treeneissä. Näissäkin tilanteissa pitää vain koulussa ryhmän kanssa sopia ja hoitaa oma osuutensa, Hanna kertoo. Hän myös korostaa, että terveellisillä elämäntavoilla on merkitystä jaksamisen kannalla.
 
Urheiluharrastuksen kautta Hanna on oppinut toimimaan paineen alla sekä asettamaan tavoitteita itselleen. Joukkueurheilu on kehittänyt yhteistyötaitoja, jotka ovat erittäin tärkeitä sekä opinnoissa että työelämässä.
 
— Muistakaa pitää tavoitteet mielessä!

Hanna keskellä joukkueensa kanssa SM-kilpailuissa vuonna 2019. 


--- 
 
Mitä tapahtuu? Seuraa kuulumisia:
 
- NLC nettisivut: cheer.northernlights.fi
- Facebook: www.facebook.com/nlcheer
- Instagram: @northernlightscheerleading